2009年10月28日 星期三

2009-10-27

富不過三代的魔咒

10 月26日,周一。自從已故總統尼克遜响1971年8月取消布列頓森林協議後,定期存款便唔再係「安全」嘅資產,並面對購買力不斷被侵蝕,上述情況至今不變。如以金價計,過去三十八年美元共失去95.7%購買力,即今天20美元購買力只相等於1971年嘅1美元。另一方面,自1971年起全球經濟泡沫一個接一個,一個泡沫爆破後,另一個泡沫又再開始,周而復始。

從 2007年9月金融危機至今,美國聯儲局及政府共借出、支出或擔保咗11.6萬億美元。上述資金主要流入金融系統內,令金融資產自今年3月起大幅上升,亦令美元自今年3月起貶值15%、金價上升20%,但至今並冇令CPI上升(因為冇流入消費市場)。10月份調查報告顯示,有36%美國人今年聖誕消費將較去年減少。

金價續在憂慮中上升

今年第二季全球各央行共增加外滙儲備4130億美元(其中37%係美元,過去十年平均數係63%,日圓及歐羅卻成為吸納對象)。JP摩根大通估計,今年第四季金價將在1050至1100美元之間上落,未來金價繼續在憂慮中上升。

今年3月6日開始嘅美股反彈市係咪已在10月份結束?由於樓價自2006年高峰回落30%、失業率接近10%,理論上股市完成大反彈後,新一輪跌市好快又再臨(十分簡單嘅A、B、C理論,即完成A浪下跌,必出現B浪反彈,然後再進入浪C下跌)。

1994 年2月前美國財長Lloyd Bentsen要求日圓升值,到1995年7月美元滙價失去20%價值,但由1995年7月到2002年1月美元升值咗47%。上述例子並非鮮見,1987年美國股災後,前財長James Baker亦曾要求西德馬克升值,唔少人估計1987年10月股災後美國應放寬銀根,但1988年美國卻收緊銀根,令美元滙價上升。今年10月各位要小心嘅係美元滙價止跌回升而非進一步回落,因為今年3月美元轉弱部分理由係投機者進行利差交易(Carry Trade),即借美元去買其他國家股票甚至石油合約同黃金,因為借美元嘅成本太太太太低。10月6日澳洲宣布加息0.25厘,至3.25厘,相信下一個係加拿大;估計未來六至九個月大部分國家皆進入加息周期,大大限制未來六至九個月呢D國家股市嘅升幅。

經濟衰退不但冇拉近貧富懸殊,反而進一步擴闊兩者差距。去年美國年收入138000美元以上嘅10%家庭,較最低收入12000美元以下嘅10%家庭收入多出十一點四倍(2007年多出十一點二倍)。去年美國中產家庭年收入共50303美元,較2007年52163美元下降4.6%,為1997年以來最低。不過,美國最富有1%家庭年收入仍佔全美國總收入25%,更係1967年以來最高(數字來自美國人口調查局)。去年香港GDP 14740億港元,1%香港最富有家庭(約二萬五千三百五十多戶)如佔去總收入25%,即香港平均每戶最富有家庭年入高達1440多萬元,由此可見幾咁富有;反之,目前月入6000元以下香港家庭數目亦在不斷增加中。

香港「敗家仔」出現機率高

富不過三代?中文大學9月發表研究報告指,香港每百個家族企業中,到孫兒嗰一代仍然十分成功嘅只有三家。香港到咗第三代敗家仔出現率高於台灣及新加坡一倍。理由係香港富豪第一代太成功,到第二代接手時,唔少企業已係市值過百億元嘅公司,管理以千計甚至上萬名員工,業務遍及全世界咁龐大嘅企業,一般CEO亦未必能管得好,何況出身豪門嘅世家子弟?佢地唔少留學海外回港接手後,同企業內嘅老臣子意見不合,數目不在少數。

根據滙豐私人銀行與顧問公司合作研究嘅結果發現,華人家庭企業由第二代接手後,約70%家族企業未能超越創辦人年代,成功嘅只佔30%。能夠順利過渡到第三代仍然成功嘅家族企業更少。研究報告指出,要家族企業能一直發展落去,第一代領導人必須懂得放手,擺脫傳統觀念「父傳子」此無形枷鎖。响企業管治上增加透明度及引入外人協助管理,建立良好制度去平衡可能出現嘅新舊文化衝突(例如子女海外學成歸來與舊臣子之間嘅矛盾)。第一代創業期,公司規模細,生存空間受威脅,企業內容易產生槍桿子一致對外嘅想法,因當時共同敵人在企業之外(即來自其他企業的競爭)。但到咗第二代接手之時,企業已有一定規模,外間威脅下降,反而內部矛盾浮現。企業矛頭很容易由「槍桿子一致對外」轉為「內耗期」。第二代與老臣子之間的矛盾,甚至第二代之間的互相矛盾,到咗第三代企業內部矛盾激化成為你死我活的鬥爭,已無暇理會企業的死活。


富不過三代另一理由係過分富足的生活容易引發道德敗壞,道德敗壞的結果令人失去價值觀,進一步失去分析能力,僅憑印象去決定一切。領導層受到貪婪及恐懼感支配而作出錯誤決定,並帶來失敗,此乃「富不過三代」咒語靈驗嘅另一理由。今天內地企業亦面臨第二代接班人嘅問題,香港企業更面對第三代接班人問題;點樣打破「富不過三代」嘅咒語?將關係到香港及中國未來經濟表現。

和珅紀曉嵐各有功用

一直以來,中國人將家族文化看成主流文化,過去皇親國戚往往可分享國家的權力,甚至揮霍國家的財富,所謂「欽差大臣」大部分由皇親國戚出任,作為掣肘群臣之用而成為特權分子,甚至逍遙法外。包公能流芳百世嘅理由,係佢以臣子嘅地位敢拿違法嘅皇親國戚去正法!今天華資企業大股東仍操控企業職員嘅生殺大權,一派「我就是制度」的作風,結果令下屬成為唯唯諾諾的人(有誰敢逆大股東意思?)。大股東往往喜歡在企業內形成兩派,以便利於自己操控。例如乾隆皇利用和珅和紀曉嵐的對立,由紀曉嵐去辦事,並利用和珅去打小報告控制紀曉嵐。今天本港唔少大企業內,亦係有一批職員為公司賣命,另有一批職員以向老闆打小報告為生,因為老闆需要呢批人去控制為自己賣命者,以廣布線眼。反之,西方企業管治模式係股權高度分散及高度流動性,股東在大會上選出董事會成員負責管理公司,由董事會委任CEO及其他高管人員(並以股票期權去吸引佢地為公司創造純利)。至於日、德企業是股權高度集中,流動性小,不少企業由「利益相關」公司互控,銀行往往亦係企業債權人及股東,不但提供資金,同時發揮監督作用,員工亦參與公司管理,有唔少企業提供終身僱用制去保護員工利益。華資企業由於由家族成員掌握控制權及決策權,對外依賴性弱,企業成敗往往由家族內能否出現領袖人才去決定;加上排他性強(外人很少受華資大股東重用),成敗往往由家族成員中少數人決定。近年上市嘅國有企業,最大股東係國家,高層往往同時係黨員,極易獲國營銀行支持,情況有點似日德企業;但亦有人際關係,因此又似華資企業。由於國家係大股東,國企需要照顧股東利益。國企能否集東西方管理優點於一身?木宰羊。

德國可重新睇好

戰後西德經濟一直享有高GDP增長率及低通脹,漸令西德人民享受到全歐洲最高嘅生活水平。1989年柏林圍牆倒下,翌年東、西德合而為一;1991年西德政府宣布一東德馬克(Ostmarks)可換一西德馬克(Deutsche Mark),上述決定一下子令東德勞工成本變成全球最貴,因為佢地只能提供蘇聯式工作效率及技術,卻要求收取西德工人嘅薪金,結果令大量東德人失業,並依賴西德政府提供福利金過活。二十年後今天,新一代東德青年已長大,整個德國競爭力在恢復中。今年德國政府財赤估計只係GDP 4.6%,較所有OECD國家低!2008 /09年度(6月30日止)德國收支盈餘1794億美元,都相等於該年度GDP 4%;加上德國人的儲蓄率高達12.8%(今年美國人只有4%,2007年更接近零)。

今年3月起美元滙價大幅回落,加上歐盟其他國家經濟陷入衰退令德國經濟前景仍未明朗。不過,2010年嘅德國已較1990年時強許多,二十年前西德政府同意一東德馬克兌一西德馬克所作嘅錯誤決定,經二十年努力,依家已扭轉過來。我老曹從今天起重新睇好德國。

日本1990年並冇東、西德合併嘅問題,但資產泡沫爆破,令日本經濟進入長達二十年衰退期。日本嚴格限制外國人移民到日本(甚至外國女子嫁畀日本人亦不得入籍日本)。隨着日本女性收入上升,願意結婚嘅日本女性大減(超過50%),形成日本出生率下跌。目前每一日本家庭平均只有一點三個孩子,從2007年起日本進入人口下跌期。日本希望2010年利用中國經濟上升重新帶動日本經濟向上,新上任首相已轉為親中,希望更多日本產品進入中國市場,重新帶動日本GDP 上升。

在股票市場最易賺大錢嘅方法有二:一、在經濟上升周期,追隨畢非德所採用嘅價值投資法,因為在經濟上升周期,唔少股份被錯誤定價(mispriced),在其真正價值未被一般人認識前,如能發掘出來長期持有,肯定賺大錢,例如七十年代上市嘅長實(001)、新地(016)等;以及八十年代上市嘅思捷環球(330)、利豐(494)等;隨着佢地嘅價值逐漸被認識,股價可以倍數計上升。可惜香港經濟上升周期到1997年7月完成,借問1997年後上市的港資企業中,有邊一隻在過去十年能帶來巨大升幅?反之,紅籌、國企甚至內地民企,卻成為1997年7月後嘅港股生力軍,因為中國經濟仍處上升周期。

投資者常犯錯誤:

一、唔分清方向,常站在路中心,結果無論跌市或升市都被車輾死。

二、一年內最賺錢項目通常只有兩、三個甚至有四個,唔可能天天都有。請投資者減少每年買賣次數,做神槍手唔好做機關槍手(亂掃一通)。

三、不要嘗試捉住下跌中嘅刀已係老生常談,但唔少人一犯再犯。

四、大部分日子唔好炒賣細價股,只有在極少數日子裏細價股才可跑贏大市。

五、2007年11月開始,香港股市已進入Trader's Market,唔再係「買入後長期持有」嘅日子。

六、 It is not a stock market, it is a market of stock.(股市只係一個提供股票買賣嘅市場而已。)在牛市可以賺錢,在熊市中可以發大財。(Make Money in a Bull market, Make Fortune in a bear market.)一切看閣下眼光而定。

七、如果你冇去別人嘅「婚禮」,請亦唔好參加別人嘅「喪禮」。多少人眼見一隻股份由1元升上2元,再由2元升上3元、4元、5元、6元、7元、8元……最後忍唔住手在9元買入,然後睇住佢嘅股價由9元回落到8元、7元、6元……機會失去了,就讓它溜走吧!

八、今後日子裏,Timing is everything。學習如何掌握買賣時機。

九、買股票唔係買名氣。1981年嘅佳寧;1997年嘅北控(392);2000年嘅電盈(008),在當年都係名氣十分大嘅股份,結果點樣?

十、獲利回吐唔係賣出一隻股份嘅理由。買入一隻股份係因為你相信佢未來股價可以上升,賣出嘅理由亦一樣,除非你擔心佢嘅股價在未來將回落才賣出,而非因為已有利潤而出售。請記住止蝕唔止賺!

1 則留言:

  1. 港指已达22000,上升亦7-8个月了,曾经有人留言说老曹看错市,起初我有同感,读了他的文章影响买股票的兴致,但是我现在明白他可能是对的,不看好未来经济前景并不是不买股票,只要有趋势不管长期还是短期,我们应该敷衍趁势来赚。读他的文可以时时提醒自己趋势可能随时翻转,保持清醒,不盲目乐观。老曹,我这厢有礼了。

    回覆刪除